Back

ⓘ Pravda




Pravda
                                     

ⓘ Pravda

Pravda, "Truth") is a Russian broadsheet newspaper, formerly the official newspaper of the Communist Party of the Soviet Union, when it was one of the most influential papers in the country with a circulation of 11 million. The newspaper began publication on 5 May 1912 in the Russian Empire, but was already extant abroad in January 1911. It emerged as a leading newspaper of the Soviet Union after the October Revolution. The newspaper was an organ of the Central Committee of the CPSU between 1912 and 1991.

After the dissolution of the Soviet Union Pravda was sold off by Russian President Boris Yeltsin to a Greek business family in 1996, and the paper came under the control of their private company Pravda International.

In 1996, there was an internal dispute between the owners of Pravda International and some of the Pravda journalists which led to Pravda splitting into different entities. The Communist Party of the Russian Federation acquired the Pravda paper, while some of the original Pravda journalists separated to form Russias first online paper and the first online English paper Pravda.ru, which is not connected to the Communist Party. After a legal dispute between the rival parties, the Russian court of arbitration stipulated that both entities would be allowed to continue using the Pravda name.

The Pravda paper is today run by the Communist Party of the Russian Federation, whereas the online Pravda.ru is privately owned and has international editions published in Russian, English, French and Portuguese.

                                     

1.1. Origins Pre-revolutionary Pravda

Though Pravda officially began publication on 5 May 1912 22 April 1912 OS, the anniversary of Karl Marxs birth, its origins trace back to 1903 when it was founded in Moscow by a wealthy railway engineer, V.A. Kozhevnikov. Pravda had started publishing in the light of the Russian Revolution of 1905.

During its earliest days, Pravda had no political orientation. Kozhevnikov started it as a journal of arts, literature and social life. Kozhevnikov was soon able to form up a team of young writers including A.A. Bogdanov, N.A Rozhkov, M.N Pokrovsky, I.I Skvortsov-Stepanov, P.P Rumyantsev and M.G. Lunts, who were active contributors on social life section of Pravda. Later they became the editorial board of the journal and in the near future also became the active members of the Bolshevik faction of the Russian Social Democratic Labour Party RSDLP. Because of certain quarrels between Kozhevnikov and the editorial board, he had asked them to leave and the Menshevik faction of the RSDLP took over as Editorial Board. But the relationship between them and Kozhevnikov was also a bitter one.

The Ukrainian political party Spilka, which was also a splinter group of the RSDLP, took over the journal as its organ. Leon Trotsky was invited to edit the paper in 1908 and the paper was finally moved to Vienna in 1909. By then, the editorial board of Pravda consisted of hard-line Bolsheviks who sidelined the Spilka leadership soon after it shifted to Vienna. Trotsky had introduced a tabloid format to the newspaper and distanced itself from the intra-party struggles inside the RSDLP. During those days, Pravda gained a large audience among Russian workers. By 1910 the Central Committee of the RSDLP suggested making Pravda its official organ.

Finally, at the sixth conference of the RSDLP held in Prague in January 1912, the Menshevik faction was expelled from the party. The party under the leadership of Vladimir Lenin decided to make Pravda its official mouthpiece. The paper was shifted from Vienna to St. Petersburg and the first issue under Lenins leadership was published on 5 May 1912 22 April 1912 OS. It was the first time that Pravda was published as a legal political newspaper. The Central Committee of the RSDLP, workers and individuals such as Maxim Gorky provided financial help to the newspaper. The first issue published on 5 May cost two kopeks and had four pages. It had articles on economic issues, workers movement, and strikes, and also had two proletarian poems. M.E. Egorov was the first editor of St. Petersburg Pravda and Member of Duma N.G. Poletaev served as its publisher.

Egorov was not a real editor of Pravda but this position was pseudo in nature. As many as 42 editors had followed Egorov within a span of two years, till 1914. The main task of these editors was to go to jail whenever needed and to save the party from a huge fine. On the publishing side, the party had chosen only those individuals as publishers who were sitting members of Duma because they had parliamentary immunity. Initially, it had sold between 40.000 and 60.000 copies. The paper was closed down by tsarist censorship in July 1914. Over the next two years, it changed its name eight times because of police harassment:

  • За правду Za Pravdu, For Truth
  • Трудовая правда Trudovaya Pravda, Labors Truth
  • Северная правда Severnaya Pravda Northern Truth
  • Рабочая правда Rabochaya Pravda, Workers Truth
  • Пролетарская правда Proletarskaya Pravda, Proletarian Truth
  • Путь правды Put Pravdy, The Way of Truth
  • Рабочий Rabochiy, The Worker
                                     

1.2. Origins During the 1917 Revolution

The overthrow of Tsar Nicholas II by the February Revolution of 1917 allowed Pravda to reopen. The original editors of the newly reincarnated Pravda, Vyacheslav Molotov and Alexander Shlyapnikov, were opposed to the liberal Russian Provisional Government. However, when Lev Kamenev, Joseph Stalin and former Duma deputy Matvei Muranov returned from Siberian exile on 12 March, they took over the editorial board – starting with 15 March. Under Kamenevs and Stalins influence, Pravda took a conciliatory tone towards the Provisional Government - "insofar as it struggles against reaction or counter-revolution" - and called for a unification conference with the internationalist wing of the Mensheviks. On 14 March, Kamenev wrote in his first editorial:

What purpose would it serve to speed things up, when things were already taking place at such a rapid pace?

On 15 March, he supported the war effort:

When army faces army, it would be the most insane policy to suggest to one of those armies to lay down its arms and go home. This would not be a policy of peace, but a policy of slavery, which would be rejected with disgust by a free people.

                                     

2. Soviet period

The offices of the newspaper were transferred to Moscow on 3 March 1918 when the Soviet capital was moved there. Pravda became an official publication, or "organ", of the Soviet Communist Party. Pravda became the conduit for announcing official policy and policy changes and would remain so until 1991. Subscription to Pravda was mandatory for state run companies, the armed services and other organizations until 1989.

Other newspapers existed as organs of other state bodies. For example, Izvestia, which covered foreign relations, was the organ of the Supreme Soviet of the Soviet Union, Trud was the organ of the trade union movement, Bednota was distributed to the Red Army and rural peasants. Various derivatives of the name Pravda were used both for a number of national newspapers Komsomolskaya Pravda was the organ of the Komsomol organization, and Pionerskaya Pravda was the organ of the Young Pioneers, and for the regional Communist Party newspapers in many republics and provinces of the USSR, e.g. Kazakhstanskaya Pravda in Kazakhstan, Polyarnaya Pravda in Murmansk Oblast, Pravda Severa in Arkhangelsk Oblast, or Moskovskaya Pravda in the city of Moscow.

Shortly after the October 1917 Revolution, Nikolai Bukharin became the Editor of Pravda. Bukharins apprenticeship for this position had occurred during the last months of his emigration/exile prior to Bukharins return to Russia in April 1917. These months from November 1916 until April 1917 were spent by Bukharin in New York City in the United States. In New York, Bukharin divided his time between the local libraries and his work for Novyj Mir The New World a Russian language newspaper serving the Russian speaking community of New York. Bukharins involvement with Novyj Mir became deeper as time went by. Indeed, from January 1917 until April when he returned to Russia, Bukharin served as de facto Editor of Novyj Mir.Z In the period after the death of Lenin in 1924, Pravda was to form a power base for Nikolai Bukharin, one of the rival party leaders, who edited the newspaper, which helped him reinforce his reputation as a Marxist theoretician. Bukharin would continue to serve as Editor of Pravda until he and Mikhail Tomsky were removed from their responsibilities at Pravda in February 1929 as part of their downfall as a result of their dispute with Joseph Stalin.

A number of places and things in the Soviet Union were named after Pravda. Among them was the city of Pravdinsk in Gorky Oblast the home of a paper mill producing much newsprint for Pravda and other national newspapers, and a number of streets and collective farms.

As the names of the main Communist newspaper and the main Soviet newspaper, Pravda and Izvestia, meant "the truth" and "the news" respectively, a popular saying was "theres no truth in Pravda and no news in Izvestia".



                                     

3. Post-Soviet period

Pravda was closed down for a brief period on 30 July 1996. Some of Pravda s journalists established their own English language online newspaper known as Pravda Online. Pravda is witnessing hard times and the number of its staff members and print run has been significantly reduced. During the Soviet era it was a daily newspaper but today it publishes three times a week.

Pravda still operates from the same headquarters at Pravda Street from where journalists used to prepare Pravda every day during the Soviet era. It operates under the leadership of journalist Boris Komotsky. A function was organised by the CPRF on 5 July 2012 to celebrate 100 years since the publication of the first official issue of Pravda.

                                     

4. Editors-in-chief

  • Maximilian Alexandrovich Savelyev, 1928–1930
  • Mikhail S. Olminsky
  • Pyotr Nikolayevich Pospelov, 1940–1949
  • Joseph Stalin
  • Mikhail Andreyevich Suslov, 1949–1950
  • Ivan T. Frolov, 1989–1991
  • Mikhail Vasilyevich Zimyanin, 1965–1976
  • Dmitry Trofymovych Shepilov, 1952–1956
  • Pavel Satyukov, 1956–1964
  • Victor G. Afanasiev, 1976–1989
  • Lev Kamenev
  • Nikolai Ivanovich Bukharin, 1918–1929
  • Ivan E. Nikitin, 1937–1938
  • Aleksei Matveevich Rumyantsev, 1964–1965
  • Lev Z. Mehlis, 1930–1937
  • Leonid Fedorovich Ilichev, 1951–1952
                                     
  • Pravda Pridnestrovya Russian: Правда Приднестровья is the official party newspaper of the Pridnestrovie Communist Party PCP a Marxist - Leninist party
  • Pravda Pyat Russian: правда пять or Truth Five is a weekly Russian tabloid news publication that was a spin - off from Pravda It was founded by Greek
  • Kazakhstanskaya Pravda is a Kazakhstani newspaper that is government - backed. The paper was first published on 1 February 1920. The paper was started by
  • Dnestrovskaya Pravda is a Russian - language newspaper from Tiraspol, the capital of Transnistria. It was founded by the Tiraspol City Council of popular
  • Pravda Coast Russian: Берег Правды is a coast of the Davis Sea in the Eastern Antarctica. It is situated between 88 and 100 E. Pravda Coast was described
  • Play media Pravda Castle was a castle, the remains of which can be found on the hill above the village of Pnetluky in the usti nad Labem Region of the
  • Pravda Severa Russian: Правда Севера Truth of the North is a Russian Arkhangelsk - based newspaper, published since 1917. It is issued three times a
  • Pravda Vostoka Russian: Правда Востока, lit. The Truth of the East is a Russian language newspaper published in Uzbekistan. The paper was founded in

Users also searched:

pravda musk, pravda vodka,

...
...
...